fredag 23 april 2010

Valmanifest

Vilken underbar dag.

Life is good. Sitter i solen på balkongen, med en kopp kaffe och lyssnar på Johnny Cash. Jag håller på att skriva ihop ett valmanifest. Främst så är det ett manifest för kommunvalet. Men jag har även lagt till ett par punkter som jag anser viktiga och som jag känner väldigt starkt för. Det är Tonnageskatten för rederier och TAP avtalet. Jag slänger även in er personlig röstgaranti.



För sjöfarten:
Tonnageskatten ska införas....
Sverige ska inför ett system med tonnagebeskattning av fartyg. Liknande system finns redan i större delen av sjöfartsnationerna inom EU. Poängen med detta system är att ge rederier i Sverige bättre möjligheter att konkurrera med rederier i länder med s.k. bekvämlighetsflagg.
Just nu så utmärker sig Sverige gentemot andra sjöfartsnationer inom EU genom att INTE ge sjöfartsnäringen möjlighet att betala tonnageskatt istället för inkomstskatt. Tonnageskatt innebär att inkomsten från fartyg bestäms schablonmässigt med utgångspunkt från fartygens storlek. Rederierna betalar skatt bestämd på denna schabloninkomst i stället för på de faktiska inkomsterna från fartygen. Frågan om tonnageskatt är viktig för rederiernas utveckling i Sverige och för att undvika att utflaggningar av nya fartyg. Flera utredningar har gjorts inom området men regiringen velar i frågan.

…och TAP avtalen ska rivas upp.
TAP-avtalet innebär möjlighet att ha tillfälligt anställd utländsk personal ombord i svenska fartyg. Idag är det nästan 1 000 utländska sjömän som arbetar på TAP-avtalet på svenska fartyg. Detta avtal har varit i kraft i 10 år till hösten och det är ett uppenbart svek mot svenskt sjöfolk, eftersom det innebär att tillfällig utländsk arbetskraft kan anställas på svenska fartyg med löner som ligger långt under de svenska avtalen. En TAP-befattning beräknas kostnadsmässigt ligga 50-65 procent under en svenskbemannad befattning.


Min röstgaranti:
En röst på mig är en röst på något annat och något nytt, det är en röst för förändring. Det är en röst som kommer att kännas som en pungspark på de etablerade partierna. Det är en röst på ett parti som helt tagit avstånd ifrån den tramsig politiska korrektheten som färgar de andra partierna. Framför allt så är det en röst på en politiker som säger det du tänker. Jag säger gärna en groda men gör aldrig en pudel...

2 kommentarer:

  1. Ja du pungsparkade minsann de etablerade partierna rejält genom att kopiera deras texter:
    http://www.sweden.gov.se/sb/d/6191/a/58547

    Men jag tycker om dig ändå, ibland.

    SvaraRadera
  2. Oj. Två meningar var likadana. Hemska tanke. Det finns ju inte så många sätt att skriva det på. Mitt är tillräckligt olikt. Sen är det väl inget parti som skrivit det där? Hur går det med din kriminella bana då? Har du fått inreseförbud till Tyskland än?

    SvaraRadera

Kommentera gärna om ni vill.