lördag 22 september 2012

Learning the trade...


Vilken underbar dag.

Det blev 6 dagar med Jaguaren totalt innan det var dags att åka till min Puma. Att packa väskan en gång om dagen för att man trodde att det skulle ske men inte blev av var rätt frustrerande men så är det tydligen i Aprika. Strunt samma, jag gillar Jaguaren. Det var nog något av det mest spännande jag gjort på länge.

I vanliga fall så brukar man försöka hålla sig så långt från bojar och riggar man kan när man kör båt men här är det tvärt om. Jaguaren ligger som supplybåt vid en boj som ska fixas och målas. 18 aprikaner jobbar på den med att sätta upp byggnadsställningar men det går jävligt sakta. De måste ha rekryterats bland kommunalarbetarna för det är 5 som jobbar och resten står och tittar på... Själv tittar jag på en datorskärm och ibland på de valar och delfiner som plaskar runt i närheten.

Ett par gånger om dagen går vi in till bojen för att lasta över lite utrustning och ibland går vi bort till bostadsriggen Lancelot för att hämta eller lämna annan utrustning. Men största delen av tiden ligger vi och väntar på något att göra. Det är mycket tid att läsa, prata och lära sig jobbet. Aprikanerna jobbar mellan 06-18 och efter det så håller vi oss på lite längre avstånd från bojen.

Besättningen är kanonbra och jag får köra en massa båt i DP mode. I övrigt så håller maten på att ta slut ombord, trots ihärdigt fiskande av filipinarna, och det var strul med att få den nya provianten levererad så det ska bli skönt att få åka vidare till Puman. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna om ni vill.