söndag 2 september 2012

När det inte riktigt blir som man har tänkt sig...

Vilken underbar dag.

Dagen efter en 30års fest är man lite avslagen. Gårdagen däremot var riktigt rolig. Det var riktigt kul att få träffa en massa gamla och nya vänner, att sjunga med vår alldeles egna trubadur och att jag åkte limousine hem från krogen igår. Like a boss...

Bakfylleångesten är inte riktigt så hemsk idag. Ligger på soffan och försöker fundera ut om det var något mer jag planerat att göra på den här ledigheten. Jag verkar fan ha hunnit med nästan allt och mer därtill. Men ibland blir det inte riktigt som man planerar. Ingen plan överlever första stridskontakten skrev von Clausewitz och det ligger mycket i det. Förmågan att gilla läget, att improvisera när det inte går som man har tänkt, att helt enkelt spela med de kort man har på handen är det som gör oss till stora strateger.

För 6 veckor sedan satt jag på min senaste båt och planerade min ledighet. Jag har faktiskt lyckats förverkliga en stor del av planerna men inte riktigt på det viset som originalplanen såg ut. Improvisation är nödvändigt för att uppnå sina mål och insikten att kunna agera efter de förutsättningar verkligheten ger en är lika nödvändigt. I vissa fall skulle jag gärna agerat annorlunda om jag fått möjligheten igen men det är sådant man får leva med. C'est la vie...

Jag har redan planerat nästa ledighet. Det brukar jag aldrig göra så det känns skumt. Till sjöss vet man sällan säkert när man får åka hem men den här gången blir det fan inga extradagar ombord, oavsett vad de betalar. DP-advanced kursen är inbokad i november och den tänker jag knappast missa.

Men idag ska väskan packas för snart väntar äntligen nästa äventyr vid ett oljefält söder om ekvatorn. Fast först blir det nog ett litet äventyr i Stockholm misstänker jag...


Jag längtar ut...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna om ni vill.