tisdag 13 juli 2010

Ibland har man tur...

Vilken underbar dag.

Ibland har man tur…
I morse så hade våran ECDIS lagt av. Det är ett elektroniskt sjökort för de av er som inte vet. Eller ännu bättre, det är en karta över havet, i datorn. I alla fall…
Efter lite mixtrande och omstartande så kom Fille flytväst och jag fram till att det nog var skärmen som var trasig.
Problemet löste vi genom att knycka plattskärmen från den trasiga datorn på däckskontoret. Fille flytväst stod för knyckandet den och jag för inkopplandet.

Violá! Det fungerade! Men för att fästa den i kartbordet så den inte kasar iväg när det rullar så var vi tvungna att borra några små hål. När jag skulle flytta skärmen så händer det som inte får hända. Jag lyfter den i fästet, som inte sitter fast riktigt… Skärmen åker i durken med ett brak som skulle kunna skrämma en döv blåval. Delarna flyger åt alla håll. För övrig så är skepparens sovhytt rakt under oss.

Fille flytväst tittar konstigt på mig…

Jag tittar konstigt på fästet som jag fortfarande håller i handen.

”Ähhh, vi sätter ihop den igen bara. Det är nog ingen som märker det” säger jag.

Fille flytväst tittar om möjligt konstigare först på mig och sedan på skärmen…

Så vi börjar pussla. Efter mycket om och men, svordomar och misstro så ser den någorlunda hel ut. Vi kopplar in sladdarna och fanskapet fungerar faktiskt. Ibland har man som sagt tur.



För övrigt så har börsen gått upp 2,71% idag. Fortsätter det såhär så är jag miljonär innan jag är 35!

Dagens citat: Ibland så säger en blick mer än 1000 ord. Fille Flytvästs blick imorse när jag tappade skärmen i durken och bitarna flög åt alla håll är obetalbar. Det enda som slår den är blicken jag får när jag säger: ”Ähhh, vi sätter ihop den igen bara.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna om ni vill.