fredag 17 december 2010

Gillar du inte olika, Willy? Spotify fullt av nazistmusik!

Vilken underbar dag.

Hittade en artikel i Expressen idag om hur musiktjänsten Spotify fullt av nazistmusik! Eller artikeln handla om hur upprörd Willy Silberstein är och att han vill att det ska tas bort. På honom låter det nästan som om man blir tvingad att lyssna igenom alla SA:s marscher. Riktigt så fungerar det ju inte.

Jag har inte själv Spotify utan istället hela CD hyllan full utav skivor som Willy nog skulle få en hjärtattack av. Där trängs Pavarotti, Mozart och Saga med Wolfe Tones, Ian Stuart och Ken McLellan. Jag letar upp och köper de skivor jag gillar. Det är ingen som tvingar mig att lyssna på det. Jag rekommenderar www.Arminius.se. Där köper jag det mesta av min musik.

Men åter till Spotify. Det fungerar nästan på samma sätt. Man måste aktivt söka efter den musiken man är ute efter. Det är ingen som tvingar stackars Willy att gå in där, att skriva "SS-Marscher" i sökfältet och att sedan lyssna igenom allt han hittar. Mitt råd till Willy är att helt enkelt söka på något annat och gillar du inte det du hittar så lyssna inte på det. Svårare än så är det inte.

Varför ska hela världen tvingas att ge upp möjligheten att lyssna på den musiken de vill på Spotify bara för att du är tjurig? Gillar du inte olika, Willy? Att börja censurera musik som du inte gillar är ingen bra idé.

I artikeln kan man även läsa hur Spotifys presschef Sofie Grant säger: - Vi vill understryka att Spotify inte stödjer sådant innehåll, men vi censurerar inte eller tar bort materialet som licensierats till oss. Om vi blir uppmärksammade på att en viss identifierad låt skulle utgöra ett brott så vidtar vi de åtgärder som vi bedömer som lämpliga, säger Sofie Grant.

Det hade kanske varit bättre om Expressen införde censur när det gällde Willys artiklar...



Relevanta länkar: Expressen, Arminius och Spotify

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att det är överdrivet. Däremot verkar det ju vara riktigt nazistisk musik, som tex är förbjuden i tyskland. Vi har ju ändå genom våra lagar bestämt var gränsen mellan yttrandefrihet och hets mot folkgrupp går och det är en svår men viktig gränsdragning.

    SvaraRadera
  2. Nej, det är inte viktigt rent lagligt om musiken är förbjuden i Tyskland så länge inte servern ligger där, men jag tycker att det kan finnas en viktig poäng ändå. Och vad menar du med "om man börjar censurera internet, jag tycker att samma lagar angående tex hets mot folkgrupp bör råda på Internet, det är väl inte mer okej att hetsa mot muslimer/judar/grönhåriga på internet än vad det är på ett torgmöte?

    SvaraRadera

Kommentera gärna om ni vill.