måndag 27 december 2010

Svar från riksdagsledamöter.

Vilken underbar dag.

Jag skickade ut 349 st brev till riksdagsledamöterna där jag frågade vad de ansåg om halalslakt och avslutade brevet med frågan "Vad gör du för att se till att det inte blir legaliserat?"

4 stycken har svarat på brevet. Jag ska redovisa deras svar men jag är lite besviken på att inte fler svarat. Jag vet att de faktiskt har jullov från sitt arbete i kammaren men är man politiker så anser jag att man faktiskt gör mer än att bara sitta i riksdagen och sova.

Nåväl, det första svaret publicerar jag i sin helhet. Det är från Catharina (S)

"Hej

Jag tycker absolut inte om Halal slakt

Catharina"


Det är hela svaret på mitt seriösa brev. Tack Catharina. Ett rakt och klart svar men jag tror inte du fattade frågan. Jag får leta vidare i inkorgen efter fler och hittar ett från Marie också (S).

"Hej,
Jag anser, precis som du, att halal och koscherslakt inte är möjligt att
genomföras i Sverige om man ska följa djurskyddslagen.

Jag tycker det skulle vara mycket anmärkningsvärt och upprörande om
regeringen avser att ändra el försöka kringgå lagstiftningen och tillåta
dessa slaktmetoder.

Mvh
Marie"


Det var ju ett lite bättre svar än jag fick från hennes partikollega. Det är alltså inte möjligt att legalisera det utan att ändra på djurskyddslagen. Hon anser det anmärkningsvärt och upprörande att en minister försöker kringgå lagen.

Även Staffan (C) håller med.

"Hej

Jag har samma grundsyn som du, och tycker också att Sverige i EU och i andra sammanhang ska fortsätta att driva på för bedövning av djur innan slakt.

mvh Staffan"


Det sista brevet är ett utförligare svar. Det är från Magdalena (M). Hennes mail ska få ett helt eget inlägg och ett svar imorgon. Men det finns speciellt en mening som gör mig glad. Magdalena skriver "Du är en av fler som skickat ett mail med samma text,". Det är lysande. Det innebär att flera av er faktiskt skickade brevet jag lade upp. Eftersom det här svaret är lite längre så citerar en del av det bara:

"Vi moderater värnar alltid djurskyddet och tar verkligen avstånd från slakt av djur utan bedövning. Ett djur skall behandlas djuretiskt bra och avlivningen skall ske utan smärta."

Det är väldigt intressant. Hennes partikamrat, Abdirisak Waberi, som stod på femte plats på deras riksdagslista fick nämligen också samma mail och jag är väldigt nyfiken på vad han ska svara.

"Abdirisak propagerar bl.a. aktivt för att kvinnor inte ska ta män i hand, för att alla kvinnor ska ha slöja på sig, för att muslimer enbart ska äta halal-kött (och dessutom “ha rätt till” att få det serverat överallt), för att män och kvinnor inte ska få befinna sig i enrum med varandra, och för att man inte ska få lyssna på “musik som man kan dansa till“. Dessutom arbetar han aktivt för att alla muslimer i Sverige ska följa denna “enda korrekta tolkning av islam”, som han kallar den." enligt http://politisktinkorrekt.info


Men resultat är bra hittills. Alla fyra av de som svarat är alltså mot halalslakt(utan bedövning). Men ändå vill en minister i regeringen arbeta för att kringgå lagarna som gäller i frågan. Jag hoppas att fler ledamöter svarar på mitt mail. Bra jobbat alla andra som också skickade brev! Tack för hjälpen!

2 kommentarer:

  1. Hmm...
    Eftersom det är en komplicerad fråga så kanske du kan vänta dig bättre och mer fullödiga svar om ett tag från såna som verkligen vill skicka dig genomtänkta svar, eller?
    Du får la se :-)

    SvaraRadera
  2. Lite konstiga svar från socialdemokraterna när ett av deras vallöften var att helt legalisera halalslakt utan bedövning. De framförde detta löfte till den muslimska världen i sin tidning "islam och politik" i augusti...

    SvaraRadera

Kommentera gärna om ni vill.