torsdag 16 december 2010

Till vilken nytta stannar Svenska soldater i Afghanistan?

Vilken underbar dag.

Igår så röstade riksdagen igenom att Svenska soldater ska få fortsätta riskera sina liv i Afghanistan. De enda som röstade emot var SD och vänsterpartiet röstade inte alls. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om vårt deltagande i USA:s krig. Det inlägget hittar du här.

Men varför är vi ens i Afghanistan? Hur kan man förklara vår roll där? Jag ska återge ett exempel som Björn Björkqvist använde en gång i ett tal. Minnet är inte det bästa så det blir nog inte helt ordagrant men det får ni ha överseende med.

Tänk dig att du sitter hemma i soffan med en kopp kaffe. Helt plötsligt kommer det in en tjuv och börjar rota igenom ditt hem! Du säger åt honom att gå men han vägrar. Du försöker kasta ut honom med våld men det lyckas inte heller. Han är ändå kvar och fortsätter rota igenom ditt hem. Vad gör du då? Ringa till polisen? Självklart! Polisen dyker snabbt upp, sätter sig i soffan med en kopp kaffe och börjar bevaka er två så ni inte slåss mer. Tjuven är fortfarande kvar och fortsätter i lugn och ro med sitt letande i ditt hem...

För att förtydliga lite så är DU Afghanistan, tjuven är USA och polisen är FN(eller i det här fallet den svenska ISAF styrkan).

Så varför är vi ens i Afghanistan? Vad har Sverige för intresse av det? Hur gynnar det vårt folk? Det förra inlägget handlade om en lektor i militärstrategi vid Försvarshögskolan som skrivit en artikel i DN. Han räknar upp 5 strategiska och taktiska skäl till varför svensk trupp måste stanna kvar. Fyra av skälen är rent militära men det sista av dem är politiskt. Det behandlar "Sveriges trovärdighet som internationell aktör inom fred och säkerhet."

De 4 taktiska skälen till att vi ska stanna är helt och hållet beroende av det 5:e, som bara är trams. Vad har vi för behov av att vara en "trovärdig internationell aktör inom fred och säkerhet" och hur många liv ska offras för att befästa den rollen? Vad är det värt i blod, lidande och pengar?

Att Svenska soldater deltar i Afghanistan var även ett av Taimour Abdulwahabs skäl att spränga sig själv. Nu har alltså regeringen röstat för att fortsätta utsätta hela svenska folket för liknande attentat genom att skicka Svenskar till Afghanistan och låta islamister komma till Sverige.
Bra jobbat, Reinfeldt.

Bilden lånade jag från en av artiklarna jag länkar till nedan. Jag gissar att Reinfeldt säger -"Ledsen grabben, du får stanna ett par år till. Men Abdullah och hans familj här tar jag med hem till Sverige.


Lite andra relevanta länkar: Realisten.se, Propositionen, Fria tider, Fria tider, ST, SR och VF.

16 kommentarer:

  1. Mycket bra! Precis så är det. Man kan sannerligen fundera både en och två gånger vafan de pysslar med. Eller tänker! Tänker de överhuvudtaget? Man undrar ju. Taktik och fingertoppskänsla har ju aldrig vart deras grej, någonsin..

    SvaraRadera
  2. Varför bekämpades Hitler? Av samma skäl bekämpas Talibanerna! Vi måste bekämpa förtryckarna! Att slåss för friheten kostar. Den som inte är beredd att kämpa för friheten förtjänar den inte!

    SvaraRadera
  3. Nu har vi ytterligare ett skäl att stanna kvar: att inte ge efter för terrorhot!

    SvaraRadera
  4. Hmmm... Så vi är i Afghanistan för frihetens skull? Kan inte det Afghanska folket kämpa för sin frihet själv? Och vem kämpar de mot? Kämpar inte Talibanerna för sin frihet från USAs förtryck? Du kanske skulle byta signatur från Klartext till svammel?

    SvaraRadera
  5. Som säkerhetsläget är nu ser jag inte många giltiga argument till att dra tillbaka de utländska trupperna. Läs mer: http://www.theprime8.com/primo/vansterns-populism-ar-farlig/

    SvaraRadera
  6. Vänsterpartiet röstade givetvis FÖR den egna reservationen om att trupperna skulle dras tillbaka från Afghanistan och inget annat.

    SvaraRadera
  7. Nej Kaj, ni lade ner era röster. Gissningsvis för att ni inte ville rösta likadant som SD. Pinsamt dåligt...

    SvaraRadera
  8. Jag var anonym eftersom jag inte ens fattade varför jag ens tog mig tid att kommentera.

    Jag kunde inte stå emot när jag läste metaforen du drog upp. Och jag blir lika irriterad varje gång jag hör alla som har så mycket att säga om nåt som de inte har en aning om. Med det vill jag inte påstå att jag vet allt..

    Men att tro att allt blir bra om sverige drar ur sina 500man från Afgh. är antingen naivt eller självigskt tänkande. Hänv. till sverige och andra världskriget.

    Men visst, vi lämnar Afghanistan när det är som omtåligast och låter extremisterna ta över landet och krossa det lilla som det "normala" afghanska folket sakta håller på att bygga upp. Och när det mediauppbådet har peakat kring terrorism kommer extremisterna säkert slå sig till ro när dom har ett helt land att göra om till camp.

    "jätepraa" som Tony Irving sa.

    SvaraRadera
  9. Hmmm... Du fattade inte varför det tog dig tid att kommentera men ändå så gör du det en gång till? Kanske dags för ett samtal hos psykologen?

    Vad är det för fel på den metaforen? Det stämmer ju?
    Jag har läst en del militärhistoria, strategi och taktik. Jag håller med författaren i artikeln jag hänvisade till i mitt andra inlägg i 4 av hans 5 skäl till att stanna. Men allting hänger ändå i slutändan på det sista skälet. VARFÖR ska vi vara i Afghanistan. Hur gynnar det vårt land och folk?
    Det gör det inte. Inte på något sätt alls. Därmed så är det ett slöseri med tid, pengar och människoliv.

    Jag tror inte att hela världen blir snäll bara för att vi drar ut 500 man ur Afghanistan. Däremot så blir det säkrare för de 500 som får åka hem. Varför vill du så gärna offra svenska liv genom att de stannar? Hatar du vårt folk?

    SvaraRadera
  10. Ditt citat från talet du hört är ju inte vidare genomtänkt... för det första så kanske man snabbt skall gå igenom historien. Soviet okuperar Aftganistan och skjuter civila bya sönder och samman vilket skapar en humanitär katastrof. USA bistår Afganistan med stridsmedel och hjälper Afganistan att krossa soviets frammarch, Afganistan blir ett starkt säte för Al-qaida. Al-qaida genomför en rad terroristdåd som avslutas med 9/11. USA invarderar Afganistan för att hitta och döda bin laden och för att störta talibanerna som öppet hjälper al-qaida och som samtidigt förtrycker det afganska folket.

    Så med din typ av metafor så skulle det i princip bli såhär. Du sitter hemma i ditt vardagsrum när en tjuv och våldtäktsman kommer in och mördar din familj och tar dina tillgångar. Du får hjälp av en fjärran god samarit som hjälper dig att spöa upp och kasta ut tjuven. Din granne bestämmer sig efter ett tag att döda oskyldiga familjemedlemmar till den goda samariten som svarar med att komma och bryta ner porten för att få tag i din granne och samtidigt mota bort resten av rötäggen i granskapet som har gjort ditt liv till ett helvete under 20 år. Därefter kommer nya tillfälliga grannar och ser till att de dumma f.d grannarna inte kommer tillbaka och fuckar upp hela samhället igen.

    SvaraRadera
  11. Japp, Jimmy, det var en lite mer korrekt liknelse. Men förklara VARFÖR vi ska vara i Afghanistan. Hur gynnar det vårt land och folk?

    SvaraRadera
  12. R: Jag tycker hans skäl att stanna sa rätt mycket nu när jag läst.. Men det jag vill poängtera är din kommentar: "Hur gynnar det vårt land och folk?"... Det är att lämna över problemet till någon annan som inte kan axla det. Om man resonerar som du kan vi ju skita i allt bistånd och allt vi gör för utsatta länder. Vad gynnar det oss att vi ger bort pengar till folk vi inte känner?

    Ur min synpunkt offrar vi inte 500 svenska liv, utan vi möjliggör en potentiell stabil tillvaro för ett helt land. Ett land som blir den starkaste extremistbasen om stället inte får stabilitet. Jag tror du missat skillnaden mellan talibaner och normala afghaner

    Och tack Jimmy för en lite mer resonlig metafor.

    SvaraRadera
  13. Jag är i ärlighetens namn lite kluven till våra soldater där borta. Har en släkting som är där som jag har lite kontakt med. Rent egomässigt så tycket jag att vi inte skall offra svenska liv för det där misskötta sandtaget. Men Nicklas som han heter vittnar om att ifall de fredsbevarande styrkorna skulle försvinna så skulle afganistan bli talibanernas trainangcamp för al-qaida på två röda. Och det skulle vara dåligt för hela västvärlden. Och sverige har som ett land i FN vissa åtaganden vilket innefattar att hjälpa tillmed fredsbevarande styrkor. Och av humanitära skäl så kan inte styrkorna lämna afganistan. Det afganska folket skulle bli nedtrampat i skorna direkt. Det är klart att man kan vara kritisk till att just lilla mjukissverige skall vara där och peta... men det har med större politiska mål att göra än du och jag förstår...

    SvaraRadera
  14. Till Nicklas: Precis. Vi ska stoppa allt bistånd till andra länder tills vi kan klara av att hjälpa vårt eget folk. Hemlösa och arbetslösa svenskar ska gå före ulandsbidrag.

    Till Jimmy: Afghanistans öde är inte något som Sverige bör lägga sig i. För övrig så bör vi även riva upp våra avtal med FN.

    SvaraRadera
  15. Ok, du kommenterade på min blogg så jag utgår från att du ville ha någon form av kommentar på det du skrivit ovan. Det finns nu att avnjuta på min blogg.

    SvaraRadera
  16. Hej Rikard! Du hade hänvisat till det här inlägget i min blogg, och det såg jag nu, 3-4 månader senare, så du får ursäkta mig ;)

    FN är makt, USA är makt, svenska trupper är slavar för andras makt. Jag tror det ligger mycket politiska intressen i det att svenska och andra länders soldater är i Afghanistan, sånt som "den lilla människan" inte kan påverka. Vi måste alla inse vilka maktrelationer som styr världen!

    /http://www.battrevarld.blogg.se

    SvaraRadera

Kommentera gärna om ni vill.